laddar innehåll

av Malin

14 november, 2018

Nyhetsbrev hamnar i spam, hur undviker du det

När man skickar ut en stor mängd e-postmeddelande vid samma tillfälle, som vid nyhetsbrev, finns risken att det uppfattas som spam. Som ni vet hamnar spam i skräpkorgen i ert e-postprogram, med risk att bli helt osynligt för mottagaren. Men våra nyhetsbrev vill vi ju helst ska hamna överst i mottagarens inkorg. Så minska risken att ditt nyhetsbrev hamnar i skräpkorgen genom att göra ett nyhetsbrevstest. Genom ett sådant test får du tips om hur du ska ställa in din domän korrekt inför dina utskick.

Hur undviker du att ditt nyhetsbrev hamnar i spam?

Anledningen till att ett nyhetsbrev hamnar uppfattas spam är många men en vanlig anledning är att vi inte har ställt in domänen för mailen korrekt. Har du problem med detta kan du följa länken nedan. Det är ett ‘nyhetsbrevstest’, där du skickar ditt nyhetsbrev till en slumpmässigt framtagen mailadress du ser längst upp i fönstret. När mailet är skickat fortsätter du genom att klicka på knappen ‘Check your score’. Efter ett par minuter kan du analysera var problemet ligger och därmed åtgärda detta. När du får full pott bland poängen har du i alla fall domänen rätt inställd och därmed ökar chanserna att dina mottagare får ditt utskick i inkorgen där det hör hemma.

https://www.mail-tester.com/

Tänk på! När du gör ändringar i din DNS så tar det ett tag innan ändringen slår igenom (minst en timme). Du bör säkerställa att din nya inställning är på plats innan du gör nästa nyhetsbrevstest. Ett verktyg jag använder för detta är Network Tools. Skriv in domännamnet och välj i droplistan vid knappen vad du vill kontrollera. Gör en för- och efterkontroll så ser du skillnaden.

 

Kommentarer

    Din e-postadress kommer inte att publiceras